Vy transporterer millioner av nordmenn dit de skal. Slik hjelper Capra dem med å bygge en tjenesteplattform i skyen

Når et av Nordens største transportkonsern satser på teknologi og digitalisering for å bedre kundereisen, effektivisere bransjen og være konkurransedyktige – da er det deilig å ha eksperter på laget.

Vy sørger for at millioner av reisende kommer seg dit de skal hvert eneste år. Kollektivtransport utvikler seg i rasende fart, noe som har ført til et stort behov for modernisering, modernisering og modernisering. Til dét trengs et team kloke hoder og raske hender.

- Siden september 2018 har vi arbeidet hardt med å etablere utviklingsavdelingen i Vy. Her jobbes det med alt av skreddersøm for selskapet, slik at vi kan sørge for kontinuerlig utvikling og modernisering, samt god forvaltning, forteller Mads Boye, teamleder for utviklingsavdelingen til Vy.

Hvorfor valgte Vy å benytte seg av Capra som teknologipartner?

Boye har tidligere samarbeidet med Capra, og den gode tilliten mellom partene har vært helt avgjørende for suksess.

- Å jobbe sammen med Capra for å definere og løfte avdelingen fungerer svært godt. Vi ser ikke på dem som en leverandør, men arbeider sammen på dette som partnere, og det synes jeg er veldig viktig, sier Boye.

Vygruppen er kanskje mest kjent for tog, men opererer også innen buss, godstransport og mobilitet og reiseliv. I dag har de som visjon å kunne tilby sine kunder «Den beste reisen». Med ny teknologi, mer digitalisering og utfordringer forbundet med klimaendringer endres måtene vi reiser på. For å møte kundenes behov og ønsker, samt kunne vinne flere anbud i fremtiden har Vy som mål å:

  • Gi sine kunder en enkel og behagelig reise fra dør til dør
  • Være en klimavennlig og bærekraftig måte å reise på
  • Sikre en trygg reise hvor kunder føler seg ivaretatt
  • Sørge for en lønnsom reise som leverer kvalitet for pengene


Her spiller utviklingsavdelingen til Vy en svært viktig rolle.

Dette gjør Capra for Vy

Å bygge opp en avdeling fra bunnen av er krevende arbeid, men med Capra på laget har det gått litt mer smidig for Vy. Capra har blant annet vært med på å bygge en micro-service-orientert tjenesteplattform i AWS, som gradvis skal erstatte en aldrende og utdatert portefølje on-premise. Det jobbes aktivt med å organisere og legge til rette for holdbare produktteam, til fordel for prosjekttilnærming.

I dag har Capra tech leads på tre ulike team:

1. Infrastructure

2. TrafficInfo

3. Reiseinfo og Sanntid

Derfor trengte Vy en utviklingsavdeling

Vy har i lang tid satset på teknologiske løsninger. I 2018 så de behovet for å samle kunnskap og arbeid med utvikling i én kraftig enhet. Det oppsto en mulighet for å tenke konsern i måten de møtte problemstillinger, og med en utviklingsavdeling ville de få anledning til å levere større verdi for mindre penger. Fremover vil utviklingsavdelingen ha en nøkkelrolle når det kommer til å vinne flere anbud og konkurranser.

- Vy har opprettet denne avdelingen for å øke effektiviseringen, sier Boye.

I dag ønsker Vy også i større grad å informere og orientere sine kunder. Derfor har utviklingsavdelingen også jobbet mye med å tilgjengeliggjøre informasjon om forsinkelser, togsammensetninger og andre tjenester til sluttbruker. Her ser man blant annet på metodikk, effektivitet og rammeverk.

Et godt samarbeid uten en reell sluttdato

Siden start har Capra vært med på å forme avdelingen. Selv om Boye nå ser horisonten av rammeavtalen på fire år, som Capra har hatt sammen med KnowIT Objectnet, kan han ikke se for seg at samarbeidet har noen reell sluttdato.

- Vi bruker Capra til å sparre med på et strategisk nivå, og benytter oss av deres kunnskap helt inn i beslutningsprosessen. Det eksisterer en høy grad av tillit oss imellom, og sammen gjør vi alltid en bedre jobb enn vi hadde klart alene, avslutter Boye.