Slik ga Capra Europris kontroll over egne data

Europris trengte å ansette en ny konsulent i et tøft jobbmarked, men oppgaven viste seg å være umulig. Heldigvis kom Capra til unnsetning.

- Det er som kjent en intens konkurranse om de klokeste hodene i vår bransje. Heldigvis kom Capra på banen med tjenesten Liflig, og det har fungert akkurat som lovet, sier Espen Langbråten, Chief Data Officer i Europris.

Da de skulle lage en ny digital tjenesteplattform visste de hva de ønsket seg sett fra et arkitektuelt perspektiv. Det de trengte var noen som kunne løfte løsningen fra Power Point-presentasjon til ferdig produkt.

- Vi har jobbet sammen i et halvt år nå. Så langt er vi en god match, og vi har ikke kranglet om så alt for mye enda, sier Rolf Rønning, CEO for Liflig, med et glimt i øyet.

En unik tjeneste

Espen Langbråten forteller at det hele tiden handlet om å få kontroll på egne data og løsrive seg fra de store produkthusene.

- Vi trenger å få våre data ut av de klamme hendene deres. Det er noe helt annet å ha den fulle kontrollen selv. Det er det vi ser på som den store tryggheten i denne sammenheng, sier Langbråten .

Selv om mengden data er liten i global sammenheng, har Europris høyt volum etter norsk standard. Det er stadig økende datamengder som må håndteres, også for norske konserner. Det gir behov for et system for å samle alt på ett sted. Langbråten er i utgangspunktet vandt med å leie inn enkelthoder, men dette er noe nytt.

- Dette er noe vi begynte å jobbe med for flere år siden, og er i bunn og grunn en bedre måte å jobbe på. Liflig er hjertebarnet vårt, og det gir større frihet til å gjøre ting på forskjellige måter. Det å rendyrke denne tjenesten slik vi gjør er unikt. Vi har enda til gode å møte kunder, konkurrenter eller partnere som gjør det samme, utdyper Rønning.

Slipper å frykte influensasesongen

Liflig, tjenesten Capra leverer til Europris, sikrer skreddersydde softwaretjenester i et livssyklusperspektiv. For Europris betyr dette at tjenesteplattformen vil utvikles, forvaltes og forbedres over tid.

- Vi lar kundene drømme stort, mens vi tar oss av resten. En av fordelene er at vi alltid jobber i team. Dette fører til at man aldri trenger å bekymre seg over influensasesongen, eller skadehyppigheten på sparkesykler i Oslo, sier Rønning.

En annen fordel med å jobbe på denne måten er at de kan skalere opp eller ned etter behov. Hvis man først har lovet noe må løftet holdes, og ved å kunne sette flere kloke hoder på saken vil man alltid kunne levere – selv på kort varsel.

- Det er en veldig stor fordel for oss at de sprer kompetansen knyttet til forvaltning av plattformen på flere. Da vil det ikke vil påvirke oss dersom noen for eksempel skulle slutte, supplerer Langbråten

Har gjort en byttehandel med konsulenter

For en Chief Data Officer i Europris er det viktig at også deres avdeling av utviklere blir involvert i arbeidet. Det har de blitt – og litt til.

- Det som er viktig for meg er at dette er noe vi gjør sammen, ikke som to bedrifter. Ved å hele veien være involvert i det den andre gjør, unngår vi misforståelser og får frem det beste i hverandre, sier Langbråten.

Europris har i dag en utvikler som er en del av teamet til Capra, men det er Capra som vil stå som ansvarlig for kvalitet og selve løsningen.

- Vi håper at dette kan gi merverdi for Europris og at utvikleren optimaliserer samarbeidet med oss. I tillegg vil vi være å finne i gangene til Europris, og det gleder vi oss veldig til, sier Rønning.

Unngår teknisk gjeld

Etter å ha diskutert kontraktsform, eierskap og kontroll tok det ikke lang tid før en avtale var på plass og samarbeidet kunne starte. Der andre løsninger gjerne blir dyrere å vedlikeholde over tid, ønsker Capra å tilby en konkurransedyktig avtale hvor de hele tiden utfører service etter behov, uten at dette blir kostnadsdrivende.

- Det handler mye om måten løsningen bygges opp. Programmeringsspråk får nye muligheter hele tiden. Da må man henge med i svingene, for hvis man står og venter kan man ende opp med en løsning utviklere verken kan eller vil jobbe i, forklarer Rønning.

Det blir litt som å kjøpe en bil som aldri har vært på service. Den kan være kjørbar i ti år til, eller bryte sammen i morgen – det vet man ikke. Målet kan ikke utelukkende være å få alt opp og stå innen fristen, man må sikre en løsning som fungerer år etter år.

- Det er jo også nødvendig å ta noen snarveier fra tid til annen. Det viktige er å ikke glemme hvilke snarveier som ble tatt. Det kan bli kostbart og være roten til mye frustrasjon i fremtiden, sier Espen Langbråten

Rolf Rønning nikker bekreftende.

- Hvis vi skal ta snarveier med kunden må vi sikre at den er verdt det i et langtidsperspektiv, sier han.

Gir bånn gass i 2020

Det siste halvåret har bestått av planlegging, å bli kjent og finne ut hvordan de best kan jobbe sammen. 2020 blir året hvor de setter full gass mot ny digital tjenesteplattform og flere gode faglige diskusjoner. Begge parter omtaler samarbeidet som vellykket så langt, der de lytter til hverandre og er ærlige om at ingen av dem kan gjøre alt selv.

- Capra har vist en omstillingsevne hele veien, og vi er både fornøyd med løsningen så langt og fremdriften, sier Langbråten.

- Vi er også veldig fornøyde. Jeg må vel litt innrømme at jeg er overrasket over hvor lite diskusjoner det har vært, svarer Rønningen.

- Jeg er enig. Jeg tror ingen av oss er religiøse, i overført betydning, og at vi derfor klarer å bli enig relativt raskt, avslutter Langbråten.

En ting er sikkert. Uansett hva 2020 vil bringe er det mye spennende på gang – for både Capra og Europris.